MODELLENGIDS

Aangeboden door:

 www.huidpraktijkwebshop.nl

Voorwoord

Gedreven door mijn eigen ervaring heb ik deze gids geschreven. Ik hoop hiermee een stukje kennis door te geven waar je in de toekomst plezier van kunt hebben.

Op veertienjarige leeftijd heb ik mezelf ingeschreven bij een gerenommeerd modellenbureau in Amsterdam. Maar in die tijd heb ik ook gereageerd op de verkeerde advertenties. Gelukkig kwam ik er altijd nog op tijd achter als dit een malafide bureau betrof.

In de loop der jaren heb ik helaas te vaak mensen gesproken die met dit soort bureaus in zee waren gegaan. Deze ervaring gaf aanleiding onderzoek te doen in de modellenbranche.

Na verschillende studies startte ik in 1987 een adviesbureau voor beginnende fotomodellen dat het complete noodzakelijke startpakket kon bieden.

Nu, vele jaren later scouten we beauty modellen maar we geven nog graag advies zoals we dat vroeger deden. Dus hieronder info uit de oude doos.

1. Verschillende soorten bureaus

 HET MODELLENBUREAU VOOR MODEOPDRACHTEN

 De fashions

 Elk modellenbureau heeft zijn eigen specialiteit:

mode-, reclame,- of televisieopdrachten.

Er zijn enkele bureaus die een kleine groep fotomodellen in hun bestand hebben, die zeer mooi zijn. Het gaat hier om modellen die geboekt worden door de tijdschriften, modefabrikanten en cosmeticamerken. “Mooi” wil in deze branche zeggen dat je in het bezit bent van een gave huid, een goed gebit en gezond haar.

Natuurlijk mag er best iets mis aan je zijn.

Het topmodel van jaren negentig, Cindy Crawford, werd ooit afgewezen omdat ze een moedervlekje op haar wang heeft. Nu is ze een wereldberoemd fotomodel en het moedervlekje is haar handelsmerk, wat haar 50.000 euro per dag oplevert.

Ook in de modellenbranche vindt een verandering plaats over wat mooi is. In advertenties komt dat tot uiting. Onder andere bij de foto’s van het modemerk Esprit is dit duidelijk zichtbaar. De modellen worden menselijker waardoor de kijker of lezer zichzelf met deze personen kan identificeren. Vroeger dachten de reclamemakers dat de lezer er van uitging dat ze er met die trui ook zo mooi uit zou zien.

Dit doet me altijd denken aan vrouwen die bij  de kapper heel trots een foto laten zien van een beroemd fotomodel en na de knipbeurt teleurgesteld zichzelf in de spiegel bekijken. De consument van nu weet gelukkig wel beter.

Met make-up en professionele fotografie kun je een echte metamorfose bereiken. Staar je dus nooit blind op de schoonheid van de modellen in de flitsende modereportages. Op straat  herken je deze fashionmodellen waarschijnlijk niet. Het leuke van een foto is, dat het een stilstaand beeld is. Het is dus maar net welk moment je kiest. Vergelijk het met de situatie dat je in de spiegel kijkt. Het ene moment denk je: getver, en als je je gezicht iets draait denk je: zo zou ik wel op een foto willen staan. Het is dus belangrijk dat de fotograaf zich verdiept in jouw beste kant. Misschien zie jij er dan ook uit als een fashionmodel. Ook bij de mannelijke modellen is er steeds meer vraag naar de gewone jongens. De barbiepop tijd is voorbij. Voor de modeopdrachten moet je als vrouw een lengte hebben van minimaal 1.74 m hebben en als man minimaal 1.80 m .

De meisjes worden bij dit soort modellenbureaus steeds jonger, 14 jaar is geen uitzondering en als je 23 jaar bent, word je soms te oud gevonden. Over deze groep modellen lees je veel in de kranten en tijdschriften.

Omdat sommige bureaus een maximumleeftijdgrens aanhouden, werd ik vaak         opgebeld met de vraag: “ Ik ben 28 jaar, dan ben ik zeker te oud?”

Helemaal niet! Zolang er kledingwinkels zijn voor alle leeftijden, worden er ook brochures voor alle leeftijdsgroepen gemaakt. Een winkel die bedoeld is voor mannen/vrouwen van middelbare leeftijd, laat de kleding niet tonen door modellen van twintig.

Bij modellenbureaus voor reclameopdrachten kan in principe iedereen zich inschrijven. Er zijn meer modellenbureaus die reclameopdrachten hebben dan modeopdrachten.

1.2 HET MODELLENBUREAU VOOR RECLAMEOPDRACHTEN

De specials

Bij modellenbureaus voor reclameopdrachten zijn ze op zoek naar mensen van alle leeftijden. Baby’s, de bodybuilder, opa’s, zakenmannen en vrouwen, de lolbroek, de hippy, de kale, de doorsnee huisvrouw, dunne, dikke mensen en alle andere typetjes die je je kunt bedenken.

Alle foto’s in advertenties waar mensen op afgebeeld staan, zijn fotomodellen, geboekt bij modellenbureaus. Deze modellen worden ook wel specials genoemd. Bij deze modellenbureaus is geen bepaalde lengte of uiterlijk vereist.

Iemand met flaporen en een grote spleet tussen zijn tanden kan wellicht een heel succesvol reclamemodel worden. De AH meneer is ook niet echt een lekker ding toch?

Er is maar één eis, je moet fotogeniek zijn. Dat wil zeggen dat je een bepaalde persoonlijkheid uitstraalt. Mijn ervaring is dat iemand die er lol in heeft dit werk te doen al snel geschikt is. Begeleiding bij het maken van jouw promotiefoto’s, waar je je mee in kan schrijven, is hierbij onmisbaar.

Als je binnenkomt bij een willekeurig modellenbureau dan zal je teleurgesteld zijn als je een hoop glamour verwacht. Het is een normale kantoorruimte waar één of meer bureaus staan vol met foto’s en mensen (boekers) die aan de telefoon zitten om opdrachten voor de modellen te werven.

Deze foto’s zij het belangrijkste werkinstrument van een modellenbureau. De kasten staan vol met fotoboeken. Bij de specialafdeling hebben ze meestal een boek per geboortejaar. Elk model geboren in dat geboortejaar heeft één of meer bladzijden in zo’n boek. 

Voor de reclameafdeling heb je minimaal vier professionele foto’s nodig. Beroepmodellen hebben meestal een eigen boek vol met foto’s. Logisch want er zijn fashions en specials die fulltime werken als model. Ze verdienen vaak meer dan 500 euro per dag.

1.3 HET GECOMBINEERDE BUREAU

 Er zijn dus modellenbureaus die alleen modeopdrachten hebben of alleen reclameopdrachten. Maar er bestaan ook gecombineerde bureaus die twee afdelingen hebben, een special- en een fashiongroep. 

1.4 HET CASTINGBUREAU

 Een castingbureau is een uitzendbureau voor acteurs en figuranten. De werkwijze is hetzelfde als bij het modellenbureau, met een verschil: het gaat niet om de foto- maar televisie- en filmopdrachten. Je kunt dan meespelen in een televisie serie of commercial.

Hoeveel je verdient hangt af van jou aandeel in de film. 

Een figurant vertelt:

Hans van Aalst staat ingeschreven bij een castingbureau. Hij is laaiend enthousiast, en terecht want hij heeft succes. Hans komt regelmatig binnenlopen voor advies of om foto’s na te bestellen voor nieuwe opdrachtgevers.

Hij vertelde over zijn laatste opdracht: “ Dat was een te gekke opdracht, verkleed als opvarende van het oude schip De Batavia. Kijk, ik heb er ook foto’s van. We hebben met zijn allen, zo’n tachtig figuranten weken gewerkt.

Alle filmopnamen waren op het strand en het schip zelf. Daarna heb ik Goede Tijden Slechte tijden gedaan, Vrienden voor het leven en een commercial. Volgende week speel ik mee in een Duitse politieserie.

1.5 SAMENVATTING VAN DE EISEN

MODELLENBUREAU VOOR MODE-OPDRACHTEN ( fashion m/v )

Soort opdrachten: Kleding, cosmetica, modeshows en alle andere opdrachten waar mooi zijn belangrijk is.

 Eisen: Naturel foto’s

Lengte vrouw: minimaal 1.74m  kledingmaat 34/36 soms 38 Lengte man: vanaf 1.80m, kledingmaat 48/52

Inschrijven: gratis

Uitzonderingen komen vooral voor. Het beroemde model Kate Moss  is 1.68. lang.

 Aanmelden: info@studiorosenberg.nl

MODELLENBUREAU VOOR RECLAME-OPDRACHTEN ( specials m/v)

Soort opdrachten: voorbeelden, bedrijfsbrochures, schoenen, bloemen houden van mensen, Ik spaar bij de ABN/AMRO, autoreclame, Verkade, Linera en Spa.

Verder alle foto’s met mensen erop in alle leeftijdscategorieën.

Soms verzorgen deze bureaus ook commercials en modeopdachten voor alle leeftijden.

Eisen: liefst foto’s waar je verschillende typetjes op laat zien. 

Inschrijven: gratis

HET CASTINGBUREAU (figuranten en acteurs m/v )

Soorten opdrachten : televisie-, filmopdrachten en commercials.

Eisen: professionele foto’s of hele goede vakantiefoto’s

Inschrijven:gratis.

2 De Praktijk

Ben ik wel geschikt als model?

Mail: info@studiorosenberg.nl of WhatsApp 0653 276 070

Het is belangrijk dat je vrijwel naturel bent opgemaakt op je afspraak verschijnt.  Als je bent aangenomen, worden je foto’s in de boeken gedaan en vul je het inschrijfformulier in. Hierop wordt vermeld je naam, adres, telefoonnummer, geboortedatum, lengte, kledingmaat, schoenmaat en beschikbaarheid. 

Dan is het afwachten wanneer de telefoon gaat, net als bij een uitzendbureau. Meestal belt het modellenbureau zo’n twee weken van tevoren op als er en opdracht voor je is. Het komt ook regelmatig voor dat het modellenbureau al ver van tevoren belt met de vraag, of je op een bepaalde datum beschikbaar bent. De opdrachtgever moet dan nog zijn definitieve keuze maken maar twijfelt nog tussen meerdere modellen. Soms wil de opdrachtgever je even zien voordat hij/zij een beslissing neemt.

Wil je weten of je geschikt bent als model? Mail dan een foto met je leeftijd, lengte en kledingmaat naar info@studiorosenberg.nl

 

 

 

 

AUDITIE, CASTING OF SCREENTEST

 

 

 

Van een auditie, casting of screentest wordt meestal gebruik gemaakt als het niet alleen om het uiterlijk gaat van het model, maar ook om zijn/haar specialisme. Stel je voor; het reclamebureau zoekt een model die aan klassiek ballet doet of kan zingen, bijvoorbeeld voor een commercial. Op een auditie/screentest komen alle modellen die mogelijk geschikt zijn voor die opdracht. Je neemt altijd je fotoboek mee om jezelf te presenteren. Je krijgt dan bijvoorbeeld een stukje tekst zoals waarschijnlijk op de commercial (spotje) te horen zal zijn. Na die dag  kiezen ze het meest geschikte model uit. Deze zogenaamde screentest of auditie is doorgaans uitzondering. Meestal word je rechtstreeks gebeld dat je bent uitgekozen. Je mag altijd een opdracht  weigeren. Je hebt bijvoorbeeld geen tijd of de opdracht staat je niet aan; bijvoorbeeld een opdracht voor toiletpapier. Het blijft een vrijblijvend beroep, je mag je natuurlijk elk moment weer uit laten schrijven. Uiteraard hoor je dan alle foto’s die je hebt ingeleverd terug te krijgen

 

 

 

 

 

 

tenzij het bureau ze voor jou heeft gemaakt en betaald.

 

 

 

2.3 DE OPTIE

 

 

 

Als de opdrachtgever een model wil reserveren maar nog niet zeker is dat de opdracht doorgaat dan wordt er een optie aangevraagd. De optie kan door de opdrachtgever kosteloos geannuleerd worden.

 

 

 

2.4 DE KLEDING

 

 

 

Als je de opdracht doorgebeld krijgt, word je precies verteld wat de opdracht inhoud en wat je mee moet nemen. Als het om een reclameopdracht gaat neem je meestal je eigen kleding mee. Vragen ze iets mee te nemen wat je niet hebt dan hoef je dat meestal niet zelf aan te schaffen. Vindt het modellenbureau het toch heel belangrijk dat je kleding koopt dan hoor je de kosten vergoed te krijgen van de opdrachtgever.

 

De foto’s worden nooit op het adres van het modellenbureau gemaakt.

 

Je gaat altijd naar de studio van de fotograaf. Je wordt dus meestal bij elke opdracht door een ander fotograaf gefotografeerd.

 

 

 

2.5 DE REISKOSTEN

 

 

 

Meestal worden je reiskosten vergoed en zelfs eventuele reistijdvergoeding.

 

 

 

De reistijdvergoeding bedraagt de helft van het normale honorarium.

 

Ouderen krijgen meestal een taxi vergoedt. Voor kinderen worden ook de reiskosten van de ouders vergoedt. Elk modellenbureau heeft zijn eigen boekingsvoorwaarden, ze verschillen dus ook van elkaar.

 

 

 

2.6 HET HONORARIUM

 

Je krijgt een werkbon mee van je modellenbureau. Deze wordt ingevuld als de fotograaf klaar is met fotograferen. Daarop wordt ingevuld hoeveel uren je gewerkt hebt. Ook voor de tijd dat je hebt moeten wachten in de studio word je betaald.

 

Het verschilt per bureau wat je verdient. Dat kan variëren van 30 tot 75 euro per uur of meer. Dagprijzen liggen voor de opdrachtgever gunstiger, deze variëren van 550 tot 1500 euro per dag. Bij de modeafdeling ligt het honorarium doorgaans hoger dan bij de reclameafdeling. De werkbon bestaat uit een aantal doorslagen. Nadat deze is ingevuld en ondertekend door de fotograaf of opdrachtgever houdt de fotograaf een kopie, jij één en het modellenbureau krijgt de rest.

 

Als je via een castingbureau een opdracht krijgt voor een commercial, zal het honorarium hoger liggen. Bedragen tussen de 2000 en 8000 euro is voor de hoofdrol in een commercial geen uitzondering. Als het modellenbureau het geld van de opdrachtgever heeft ontvangen, word je uitbetaald.

 

2.7  EXCLUSIVITEITSRECHT

 

Het exclusiviteitrecht houdt in dat je dan het gezicht van dat product bent. Bijvoorbeeld: het gezicht van Lancôme, zoals Isabella Rosselini was.

 

Het exclusiviteitrecht kan ook gedeeltelijk exclusief zijn. Je mag dan geen opdrachten van een concurrent aannemen, maar wel andere opdrachten aannemen.

 

Het is een beetje raar een Verkade en een Droste opdracht aan te nemen.

 

De opdrachtgever moet voor deze exclusiviteit wel betalen. Het hangt van de opdracht af hoe hoog deze toeslag zal zijn. Dit bedrag varieert van duizenden tot miljoenen.

 

2.8 OPDRACHTGARANTIE BESTAAT NIET

 

Dat je opdrachten krijgt, kan niemand je garanderen. Wij krijgen regelmatig de vraag: Hoe groot is de kans? Dit blijft een moeilijke vraag. Het hangt er vanaf hoe je overkomt in je portfolio en welk type model de opdrachtgever op dat moment zoekt. 

 

3. SPECIALE SOORTEN MODELLEN

 

3.1 BEEN- EN HANDMODELLEN

 

Er zijn ook modellen die voornamelijk voor een bepaalde lichaamsdeel gevraagd worden. Doorgaans zijn dit been- en handmodellen. Let er maar eens op hoe vaak alleen de handen of benen in zicht zijn. Bijvoorbeeld: een pen vasthouden, handen schudden, kousenreclame en ga zo maar door. Dit geldt zowel voor vrouwen- als mannenhanden en benen. Deze modellen verdienen net zo veel als de andere modellen.

 

Voet-of beenmodellen worden vooral voor schoenenfotografie gevraagd. Het is voor deze modellen belangrijk hun handen of benen goed te verzorgen. Een flinke bloeduitstorting kan je een opdracht kosten.

 

3.2 MANNEQUIN OF DRESSMAN

 

Shows lopen is doorgaans vermoeiender dan poseren. Een model die shows loopt en haar/zijn vak goed beheerst heeft van nature gevoel voor ritme. Dit is niet aan te leren, net als je “het fotogeniek zijn “ niet kunt leren. Door ervaringen kun je wel beter worden. Voor de echte show begint, repeteer je met de groep. Je oefent met of zonder muziek, de timing van opkomst en vertrek. De choreograaf vertelt waar je moet draaien en hoe je moet lopen. Net als bij danslessen. De mannequin/dressman wordt geboekt bij het modellenbureau. Tegenwoordig zijn er minder modeshows dan vroeger. Behalve het lopen van modeshows is er nog een andere vorm van showlopen.

 

De kledingwinkels die hun inkopen gaan doen bekijken de kleding bij de groothandel. Voordat de inkoper zijn keus definitief maakt, wil hij de kleding geshowd zien, in een daarvoor bestemde ruimte, waar de inkoper aanwezig is. Dan heb je ook nog de zogenaamde pasmodellen waar de kleding op getest wordt of de kleding in orde is voordat ze in productie gaan en er een fotosessie of show gepland is. In hoofdstuk 7 (“Welk bureau? “) kun je lezen waarom een opleiding tot mannequin af te raden is. Het regent bij ons klachten van teleurgestelde cursisten. Als de cursisten in ieder geval een leuke tijd gehad hebben vinden wij de situatie minder ernstig. Helaas is dit zelden het geval. Het gaat de opleidingsinstituten meestal om het innen van het cursusgeld. De mooie beloftes zijn ze daarna vergeten. De foto’s die je als afsluiting meekrijgt, zijn vaak niet eens de moeite van het bekijken waard. Helaas is een mannequin/fotomodeldiploma niets waard op de modellenarbeidsmarkt.

 

3.3 NAAKTMODELLEN

 

Pornografie of vergelijkbare opdrachten komen in het boekje van de echte modellenbureaus niet voor. Een potentiële opdrachtgever zal daarvoor ook nooit een “normaal” modellenbureau benaderen. De enige blootsopdrachten die bij deze modellenbureaus binnenkomen, betreft de zeer nette. Fa, Spa, Nivea of bijvoorbeeld voor Zwitsal samen met een baby in bad. Zelfs voor dit soort opdrachten heeft het bureau een speciaal bestand van modellen die een geschikt lichaam hebben en zelf bij inschrijving hebben toegezegd deze opdrachten te willen doen. Het honorarium wordt over het algemeen dubbel uitbetaald voor bloot en de helft extra voor lingerie.

 

3.4 KINDEREN ALS FOTOMODEL

 

Alle kinderen die je ziet op de foto’s in advertenties of commercials, zijn modelletjes die geboekt zijn bij het modellenbureau. Dit zijn meestal de modellenbureaus die specials hebben en de speciale kindermodellenbureaus. Soms word mij gevraagd of de ouders dit niet pushen. Het kan natuurlijk wel zijn dat het idee van de ouders afkomt, zeker als het kind nog niet kan praten. Maar een kind wordt nooit geboekt als hij het niet leuk vindt. Een kind verbergt dat namelijk niet. Je ziet het op de foto’s. Als de kinderen echt niet willen, gaan ze huilen of houden hun handen voor hun gezicht.

 

Daarom is het zo belangrijk met foto’s in te schrijven die bij een professionele studio gemaakt zijn. Dan is het meteen een test.

 

Vroeger vond het modellenbureau het bij kinderen nog wel eens goed als er foto’s ingeleverd werden die door de ouders gemaakt waren. De opdrachtgever was er dan niet zeker van of het kind het fotograferen ook leuk zou vinden als een onbekende persoon foto’s maakt in een andere omgeving. Er zijn een aantal duur betaalde mensen aanwezig bij de opdracht. Een opdracht overdoen is een kostbare zaak. Natuurlijk kan dit bij kleine kinderen alsnog gebeuren maar het risico is nu wel kleiner. Modellenwerk voor kinderen is de enige vorm van arbeid die is toegestaan door arbeidsinspectie. Dit komt omdat het leuk is, waardoor het meer een uitje is dan werk. Natuurlijk houden de bureaus er rekening mee dat kinderen naar school gaan of hun middagdutje nog moeten doen. De ouders mogen hun kinderen ook elk moment laten uitschrijven. De foto’s krijgt u dan weer terug. De combinatie-inschrijving ouder met kind is ook mogelijk. Kindermodellen worden niet alleen gevraagd voor kinderproducten zoals Pampers, Roosvicee, Zwitsal en speelgoed. Het is tegenwoordig een trend om ook bij andere reclamecampagnes, die gericht zijn op producten voor volwassenen, een kind in te zetten.  

 

De opdrachtgever probeert hiermee een vertederend effect op te wekken en de doelgroep ouders te bereiken. Het honorarium bedraagt minimaal 40 euro per uur. Over de benodigde fotoreportage kunt u lezen in hoofdstuk 8 “ De Fotostudio”.

 

4. PROMOTIEMOGELIJKHEDEN

 

4.1 RECLAME MAKEN VOOR JEZELF

 

Het is altijd weer afwachten wanneer je je eerste opdracht krijgt. Het seizoen speelt hierin ook een rol. In de zomermaanden zijn er minder opdrachten dan normaal. Dit is voor fotomodellen de periode om nieuwe foto’s te laten maken. Nieuwe foto’s zijn bijvoorbeeld nodig als ze niet meer recent zijn of als je je uiterlijk drastisch veranderd hebt. Een volgende fotosessie gaat ook vaak beter omdat je het als een keer gedaan hebt en je niet zo zenuwachtig meer bent ( hoe zal het gaan, wie is de fotograaf).

 

4.2 HET MODELLENBOEK

 

Je (losse) foto’s kunnen in de gewone fotoboeken maar er is nog een mogelijkheid; de dikke drukwerkfolder. Modellen hebben de mogelijkheid mee te doen aan het gedrukte boek. Dit boek gaat naar de drukkerij en wordt in een oplage gedrukt van ongeveer 500 stuks. Deze boeken worden verstuurd naar potentiële opdrachtgevers. De opdrachtgevers hoeft dan niet persé langs te komen om de fotoboeken in te kijken. De opdrachtgever kan vanuit z’n eigen bureaustoel een model uitzoeken en doorbellen naar het modellenbureau. Dit is een vrij kostbare zaak en moet het model zelf betalen. Het is nooit verplicht om hieraan mee te doen. Meestal doe je hier aan mee als je al een paar opdrachten gedaan hebt. Zoals hierboven beschreven bij het boek en hieronder bij de headsheet, ging het voor het internettijdperk. Tegenwoordig kiezen de meeste bureaus voor puur alleen een website en digitale presentaties per mail.

 

4.3 DE HEADSHEET

 

Een headsheet is een grote poster met daarop kleine portretfoto’s van een groot aantal modellen. Soms wordt er alleen een headsheet gemaakt of in combinatie met het gedrukte boek. De headsheet wordt dan meegestuurd met het boek. De headsheet is het visitekaartje van het modellenbureau. Het reclamebureau hangt er een aantal van verschillende bureaus naast elkaar op. Als de eerste indruk op de headsheet goed is kan de opdrachtgever meer foto’s van je opzoeken in de drukwerkfolder. Daarna maakt de opdrachtgever een afspraak om meer fotomateriaal van jou te bekijken. Op de headsheet en in het gedrukte boek sta je samen met andere modellen.

 

4.4 DE SETCARD

 

Een setcard is een (A5) kaart waar al je maten op staan vermeld, meestal aan twee kanten bedrukt. Uiteraard met foto’s. Deze worden ook weer in een grote oplage gedrukt. De kosten van de headsheet, het gedrukte boek en de setcard zijn voor rekening van het model.

 

Maar als je succes hebt kan dit goede reclame voor je zijn. Als je daardoor veel opdrachten krijgt, is het een nuttige uitgave die je met een halve dag werken terug verdient.

 

4.5 INTERNET

 

Het internet heeft (gelukkig) al het papier overbodig gemaakt. Deze methode heeft de bovenstaande promotiemiddelen minder belangrijk gemaakt.

 

5 TIPS VOOR DE MODELLEN

 

5.1 DE MODELLEN EN HUN UITERLIJKE VERZORGING

 

Vaak wordt er erg overdreven in de tijdschriften, bijvoorbeeld dat je als model niet mag snoepen. Natuurlijk is het zonde om dit overdadig te doen en het is ongezond. Als je normaal gezond eet en af toe snoept is er niets aan de hand. Bovendien geldt het bovenstaande meer voor de modellen die modeopdrachten hebben (fashions) dan de voor reclamemodellen (specials). 

 

Is gewicht belangrijk?

 

Stel je hebt twee personen met dezelfde lengte, de één weegt 57 kg en de andere 63 kg. Degene die 57 kg weegt kan dikker zijn dan de persoon die 63 kg weegt. Lichaamsvet is lichter dan spierweefsel. Iemand met ontwikkelde spieren is dus zwaarder dan iemand met veel vet. De omvang van de persoon met veel vet is wel groter en dat is belangrijker dan het gewicht. Lees www.slankboek.nl over gezond en slank leven zonder dieet!

 

5.2 AANRADERS VAN MODELLEN

 

Altijd oksels en benen ontharen. (alleen voor vrouwen)

 

Nagels hoeven niet lang te zijn, wel schoon en gevijld.

 

Altijd met gewassen haren op de opdracht verschijnen.

 

Bezoek 1x in de 6 a 8 weken de beauty salon

 

Eet veel fruit, groente en bruin brood.

 

Sport met regelmaat.

 

Ga niet onder de zonnebank.

 

Regelmatig dode punten van je haar afknippen.

 

5.3 WERKEN IN HET BUITENLAND

 

Werken in het buitenland is meestal alleen weggelegd voor de fashionmodellen. Nederlandse modellen zijn erg populair in het buitenland, zowel binnen als buiten Europa. Over het algemeen wordt dezelfde werkwijze gehanteerd als bij de Nederlandse bureaus. Het is een grote stap al hoewel je elk moment weer naar huis kunt gaan als je er genoeg van hebt. Ook hier is het weer belangrijk om bij de goede bureaus in te schrijven met professionele foto’s. Er zijn modellen die toch van plan waren naar het buitenland te gaan, bijvoorbeeld als au-pair of voor een lange vakantie. Dan is het zonde om het niet te proberen. Als je speciaal voor het modellenwerk gaat is het belangrijk van je aanstaande bureau meer zekerheid over het werk te krijgen. Het komt zelfs voor dat een buitenlands bureau zo graag met een Nederlandse fashion wil werken dat alle verblijfskosten betaald worden door het bureau. Het kan een leuke manier zijn om een buitenlandse taal te leren of een studie in die stad te volgen. Er worden hoge eisen gesteld aan de modellen, maar het honorarium is daar dan ook naar.

 

6 ANDERE BEROEPEN IN DE MODELLENBRANCHE.

 

6.1 DE VISAGIST

 

Een visagist is een make-up specialist en maakt de fotomodellen op. De visagist overlegt met de artdirector in welke stijl het fotomodel opgemaakt moet worden. Veel aanwijzingen krijg je niet, meer in de trant van natuurlijk, feestelijk of jaren zestig stijl. Als visagist moet je dat aanvoelen. Een meisje op een racefiets voor Becel-light ga je niet zwaar opmaken. Ieder model wordt opgemaakt, ook mannen en kinderen. De make-up is meestal zwaarder dan je gewend bent. Een goede visagist kan met weinig make-up al een ware metamorfose bewerkstellen. Gewoon een hoop make-up opsmeren is geen kunst en is ook erg lelijk. Visagie in de fotografie is de hoogste norm in deze branche. Dit komt doordat het resultaat gefotografeerd wordt, uiteindelijk is de foto een stilstaand beeld. Je kunt er dus alle tijd voor nemen om het resultaat kritisch te bekijken. Een mond die een beetje scheef getekend is valt op een foto meer op dan bij bewegende T.V. beelden.

 

Dit betekend dat als je gespecialiseerd bent in fotografie-visagie, je ook in alle andere visagie-richtingen werkzaam kunt zijn: televisie, film, toneel, modeshows, kuuroorden en andere beroepen in de cosmeticabranche. 

 

6.2 DE STYLIST

 

Een stylist verzorgt de kleding, accessoires en de sfeervulling van de foto.

 

De artdirector heeft schetsen van het ontwerp, maar de stylist vult deze in en zet de puntjes op de i. Het beroep stylist omvat een breed vlak. Zo heb je foodstylisten die voedsel stylen of productstylisten. Bij ons kun je je specialiseren in mode en reclamestyling. Bij reclameopdrachten zoek je kleding en accessoires die bij het product passen. Als je kleding gaat stylen bij modeopdrachten, ligt de keuze van de kleding al vast en maak je de totale compositie compleet door middel van accessoires, achtergrond of locatie. De specialisatie fotomodellenstyling richt zich op het terrein van het geven van stylingadviezen en het stileren van mode- en reclamefotografie, waarin fotomodellen centraal staan.

 

Als je een opleiding tot stylist volgt dan heb je na deze opleiding een fotoboek nodig om te presenteren bij de opdrachtgevers. Het fotoboek bepaald of je succes krijgt. Zonder fotoboek word je niet aangenomen. Na de opleiding bestaat je werkveld uit: modellenbureaus, tijdschriften, fotostudio’s, reclamebureaus, bekende Nederlandse en buitenlandse kledingmerken (heren-, dames-, sport-, kinderkleding en lingerie) en film-, theater- en televisieproducties. 

 

7. WELK BUREAU?

 

7.1 WAT IS EEN GOED BUREAU?

 

Hoe weet je wat een goed modellen of castingbureau is? Met die vraag liep ook ik ooit rond. Door schade en schande word je wijzer. Maar het is jammer dat iedereen dat traject zou moeten doorlopen, als één persoon daar zijn specialiteit van heeft gemaakt. Bij Studio Rosenberg kun je altijd gratis adviezen krijgen.

 

7.3 MAG JE BIJ MEERDERE BUREAUS INGESCHREVEN STAAN?

 

Dit is een gevoelig onderwerp bij de bureaus. De nieuwe wet zegt: het bureau mag de modellen niet aan zich binden tenzij er een contract met vast salaris tegenover staat. Tegenstrijdig hiermee is dat ze wel roepen dat je niet bij een ander bureau ingeschreven mag staan. De wetgeving kan hier weinig aan doen. Roepen mag op papier zetten niet. Het zat de bureaus zo hoog dat ze onderling hebben afgesproken geen modellen van elkaar aan te nemen. Het resultaat  is dat modellen die een bezoek brengen aan een tweede bureau verzwijgen dat ze ook op een ander adres foto’s in de boeken hebben gedaan. Ze komen hier meestal niet achter zolang je maar wel beschikbaar bent als er een opdracht is. Als je voldoende opdrachten hebt is 1 bureau natuurlijk ook voldoende.

 

Mijn advies is: Schrijf je bij ongeveer 3 bureaus in want er zit bijna altijd wel één bureau bij waar je pech hebt qua opdrachten. Stel je voor dat je jezelf alleen bij dat bureau had ingeschreven. Dit advies geldt voor specialwerk en castingbureaus niet voor fashion en beauty!

 

Heb je vragen/ WhatsApp 0653 276 070

Andre Cents

27 september 2016

Dag Jacqueline, Ik ben André Cents uit Nijverdal . Ik ben op zoek naar mogelijkheden voor mij in de modellen wereld zoals o.a. foto model, Dressman,TV reclame, figurant,etc. Ik ben muzikant/zanger , entertainer, componist , fotomodel/dressman, gitaar docent . Graag zou ik meer informatie willen over hoe ik mij aan kan melden , wat exact de kosten zijn als ik mij aanmeld etc. Ik wacht uw antwoord af. Met Vriendelijke Groet, André Cents Grotestraat 282 7441 GT Nijverdal www.acents.nl mob. 06.19598844